perjantai 8. joulukuuta 2017

h

   Eilen illalla lupailin palata tänään kirjoittelemaan mun tän päivän hammaslääkäri reissusta. Ja hammashoito meni kuin menikin hyvin pienestä jännittämisestä huolimatta. Ainut vaan, että mun maha murisi koko hammashoidon ajan. Ei ne lääkärit sitä ehkä edes huomannut, mutta itsellä oli oikeasti naurussa pitelemistä kun kuuntelin sitä :-D

   Anyway, ensin tarjoilen teille meidän (olemattomille) lukijoille taustatietoa mun hampaista, koska kaikkia varmasti kiinnostaa jne. Eli mulla on ollut johonkin n.20-vuotiaaksi asti ihan "täydelliset hampaat". Suorat, eikä ikinä yhtään reikiä. Ylä-asteen jälkeen hampaiden hoidattaminen hammaslääkärillä unohtui kun pakollisia hammaslääkärikäyntejä ei enää ollut, eikä hampaiden suhteen ollut muutenkaan mitään ongelmia, niin ei tullut sitten vaan mentyä hammaslääkäriin. (Muistutan tässä välissä, että oikeasti hampaat kannattaa käydä tarkistuttamassa säännöllisesti, vaikka niistä ei vielä olisikaan sen suuremmin vaivaa)

   Joskus vasta pari vuotta sitten hampaisiin alkoi tulla reikiä ja lohkeamia, vaikka huolehdin niistä edelleen hyvin. (Ja syytän muuten mun hampaiden pilaantumisesta tod.näk väärin koostettua vegaanista ruokavaliokokeilua.. Ihan varmasti joku kalkin, kalsiumin ja d-vitamiinin puute vaivasi, koska hampaista mureni paloja ja kynnet oli myös tosi kurjassa kunnossa..) Asiaan, tässä vaiheessa, siis kun edellisestä hammaslääkärikäynnistä oli vierähtänyt jo useita vuosia, niin hammaslääkärille menemisestä olikin muodostunut päässäni tyyliin Mount Everestin kokoinen haaste. Pelkäsin esimerkiksi, että hampaani ovat jo ihan tuhoontuomitut, ja muutenkin koko hammashoito tilanne tuntui ihan uudelta ja jännittävältä, koska edellisestä käynnistä oli niin pitkä aika. Mulla on muutenkin turhana ja harmillisena tapana jännittää, stressata ja murehtia asioita etukäteen, ja hammaslääkärissä käymisestä tuli sitten jotenkin vaan ihan mahdotonta. En vaan saanut mentyä hammashoitoon, ennenkuin loppujenlopuksi jouduin ensiapuun hoidattamaan reikiintyneestä viisaudenhampaasta leukaan levinnyttä tulehdusta.

   Tän tapahtuman jälkeen siskoni Pinski on käytännöllisesti katsoen tsempannut mut hammaslääkäriin aina jos on ollut tarvetta mennä. Siis kun usein valitan sille, jos joku on pielessä, esim. hammasta särkee niin se puhuu mulle järkee ja sanoo, että mun pitää mennä hammaslääkäriin.
Pinski motivoi mut meneen hamashoitoon esimerkiksi kertomalla, että elämä jatkuu hammaslääkärikäynnin jälkeenkin. Ja se on ollut paras neuvo minkä Pinski on mulle antanut aiheeseen liittyen. Eli mä vaan tosiaan käyn hammaslääkärillä, ja sen jälkeen teen jotain muuta. No big deal. Kuten aiemmin kerroin niin jostain syystä tosiaan jännitin hammaslääkärille menemistä tosi paljon ja olin vieläpä ihan sillä fiiliksellä, että se olisi jotenkin ylitsepääsemätöntä. Pinski muistutti mua myös hengitysharjoituksista. Erilaiset rentouttavat hengitystekniikat muuten todella toimivat, ja sopivat erittäin hyvin ainakin mun kaltaiselle ihmiselle, jonka pää kyllä muistaa, että mitään todellista aihetta jännittämiseen ei ole, mutta jonka kroppa käy silti ihan ylikierroksilla. Hengitysharjoitukset ovat (pienen etukäteisharjoittelun) jälkeen tosi toimiva ja näppärä kikka vähentää jännittyneisyyttä ja stressiä. Netistä löytyy useita ohjeita erilaisiin rentouttaviin hengitystekniikoihin, ja niistä kannattaa kokeilemalla etsiä itselleen helpoin ja sopivin. Mitäs muuta? hmm.. Ainakin se, että itseään voi motivoida hammashoitoon ajattelemalla, että hammaslääkäri työskentelee suusi terveyden ja kauneuden vuoksi. Itseään voi siis motivoida hammaslääkärille ajattelemalla lopputulosta: kauniimmat hampaat ja raikkaampi suu. Toimii.

   Tuskin hammaslääkärissä käymisestä ikinä tulee jotain tosi kivaa ja etukäteen innolla odotettua tapahtumaa, mutta se riittääkin, että saisin vain hoidettua hampaani jatkossa taas heti kun niissä on jotain hoidettavaa. Enkä enää vatvoisi jotain tyyliin vuotta, sitä, että uskallanko mennä hammaslääkäriin vai enkö.

Ei muuta. Multa poistettiin tänään siis hammas ja aion nyt noudattaa lääkärin ohjetta syödä jotain kylmää, esim.jäätelöä :-D Joten palaillaan taas toiste.

O.M.A
 
 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti